Saturday, September 5, 2009

راز شوره سر كشف شد

راز شوره سر كشف شد

راز ژنتيكي قارچي كه باعث ايجاد شوره سر مي‌شود، توسط گروهي از دانشمندان بين‌المللي فاش شد.

آنها اميدوارند اطلاعات دقيقي كه در مورد ژنوم (تعداد كلي ژن‌هاي تشكيل دهنده يك سلول خاص) مالاسزيا گلوبوسا به دست آورده‌اند، بتواند منجر به درمان‌هاي مؤثرتري شود و رشد آن را متوقف كند.



اين قارچ كه روي پوست انسان زندگي و از آن تغذيه مي‌كند، باعث خارش و پوسته‌پوسته شدن ناحيه مبتلا به قارچ مي‌شود. نتايج اين تحقيق، كه توسط شركت تجاري پروكتر و گمبل انجام شده است، در گزارش آكادمي ملي ساينس به صورت مشروح درج شده است.

به‌نظر مي‌رسد حدود نيمي از جمعيت انسان‌ها از شوره سر رنج مي‌برند و ظاهرا مردان بيشتر از زنان مستعد ابتلا به اين قارچ هستند. به‌طور متوسط، بيش از 10 ميليون قارچ مالاسزياگلوبوسا روي سر هر فرد وجود دارد. اين قارچ‌ها، كه به‌طور ژنتيكي با مخمرها هم‌خانواده‌اند، از سبوم (ماده‌اي چرب كه توسط غدد چربي‌ساز پوست توليد مي‌شود) تغذيه مي‌كنند.

سبوم، پوست و مو را در مقابل آب محافظت مي‌كند و مانع از خشك شدن، شكنندگي و تركيدن آن‌ها مي‌شود. اين ماده توسط چربي‌هايي كه سلول‌هاي پوست توليد مي‌كنند و باقيمانده ذرات مرده چربي، ايجاد مي‌شود.

مالاسزيا گلوبوسا يكي از ساده‌ترين ارگانيسم‌هاي بدن است كه تا به حال توسط دانشمندان كشف شده است و با 4 هزار و 285 ژن، 300 بار كوچكتر از ژنوم‌هاي انساني است. مالاسزيا گلوبوسا با اينكه براي ادامه حيات به اسيدهاي چرب نياز دارد اما به هيچ‌وجه توانايي ساخت آن‌ها را ندارد و به همين علت از سبوم انسان به‌عنوان منبع تغذيه استفاده مي‌كند.

آخرين تحقيقات نشان داده‌اند قارچ‌ها با توليد آنزيمي به نام ليپاز باعث ايجاد شوره مي‌شوند. اين روند به اين ترتيب است كه ابتدا، قارچ‌ها از ليپاز براي تجزيه سبام استفاده مي‌كنند و ماده مركبي به نام اسيد اولئيك (يك اسيد چرب) توليد مي‌كنند. اين اسيد وارد سطحي‌ترين لايه پوست سر مي‌شود و روند تغيير سلول‌هاي پوست سر را در افراد مستعد، تسريع كرده و در نهايت شوره سر تشكيل مي‌شود. م

حققان دريافته‌اند اين قارچ در نهايت 8 نوع ليپاز و 3 فسفو‌ليپاز (كه باعث هضم چربي‌هاي پوست كف سرمي‌شود) توليد مي‌كند. آن‌ها حدس مي‌زنند كه هر كدام از اين پروتئين‌ها مي‌توانند به‌عنوان يكي از راه‌هاي درماني ضد‌شوره به‌عنوان هدف مورد مطالعه قرار گيرند. همچنين اين گروه كشف كردند اين قارچ‌ها از لحاظ ژنتيكي، داراي قابليت جفت‌گيري هستند كه اين مورد تا به حال ديده نشده است.


توماس داوسون، يكي از محققان، مي‌گويد: ترتيب‌گذاري كامل ژنومي يك ژنوم مالاسزيا باعث ايجاد فرصت‌هاي شگرفي براي دانشمندان شده است تا فعل و انفعالات بين انسان‌ها و قارچ را بررسي كنند.

انواع شامپوهاي دارويي رايج كمك مي‌كنند تا عفونت قارچي كنترل شود اما هيچ‌كدام از آنها به‌طور صد‌در‌صد قابل اطمينان نيستند.

حدود 5 سال پيش بود كه دانشمندان متوجه شدند مالاسزيا گلوبوسا اصلي‌ترين عامل ايجاد شوره سر است.

روند كشف راز ژنوم به اين صورت بود كه گروه دانشمندان، حدود 10 ليتر قارچ را در يك مخزن بزرگ كشت دادند و آن را در مايع نيتروژن منجمد كردند. سپس آن را به تكه‌هاي كوچك خرد كرده و DNA آن‌ها را خارج ساختند.

دكتر باو شرگيل، متخصص امراض پوستي مؤسسه پوست بريتانيا، مي‌گويد: ما از هرگونه تحقيق براي حل اين مشكل كه بسياري از افراد با آن دست به گريبانند، استقبال خواهيم كرد.

7 دشمن مو!

بسیاری از افراد بدون اینکه خودشان آگاه باشند،کارهای را انجام می دهند که به ریزش مو و تغییر در حالت موهایشان ایجاد می شود...


برس زدن بیش از حد و غلط مو: اینکه موها را بر خلاف جهت به وسیله یک برس نوک تیز شانه بزنید باعث آسیب‌دیدگی موها می‌شوید.

2 - تحت کشش قرار دادن موها:
بستن موها با کش به شکل دم اسبی و یا اینکه آنها را خیلی محکم ببافید.


3 - فر زدن موهای صاف یا صاف کردن موهای فر:
فر زدن باعث شکستن پیوندهای گوگردی موجود در ساختمان موها می‌شود و در نتیجه موها قدرت خود را از دست می‌دهند و به راحتی می‌شکنند.


4 -بی‌رنگ کردن مو (دکلره) و استفاده از رنگ موهای دایمی.


5 - استفاده بیش از حد از وسایل گرمازا مانند بیگودی برقی و سشوار: برای خشک شدن موها بهترین راه، آن است که موها را به تدریج و با یک حوله خشک کنید. در صورت استفاده از سشوار بهتر است آن را با درجه کم و از فاصله دور به کار برید.


6 -عوامل محیطی به خصوص نور آفتاب: باید هنگام کار در زیر آفتاب، از کلاه استفاده کرد.

7 -عادت به بازی کردن با موها:
این مساله یک وضعیت روانی خاص است که باید ابتدا مشکل روانی را بر طرف کرد.

10 نقطه حیرت انگیز زمین + عکسهای دیدنی

سرزمین هایی روی کره ی زمین قرار دارند که گویی متعلق به زمین نیستند و بخشی از سیارات دیگرند.

گزارش سرویس علمی نظام آباد در مورد این 10 منطقه را بخوانید و خود قضاوت کنید :

دره های خشک آنتارتیکا

می گويند دره های خشک آنتارتیکا با زمین های خشك و بي آب و علف پوشيده از شن، شبيه ترين قسمت زمين به كره مريخ است. اين سرزمين جايي است در میان Victoria land ، McMudo، Sound . از آن دست زمين هايي كه هرگز رنگ برف به خود نمي بينند . اما دليل شباهت اين منطقه به مريخ بياباني بودن آن نيست كه در زمين بيابان بي آب و علف كم نيست، بلكه چيزهايي در اين منطقه مشاهده مي شود كه در زمين ديده نشده است؛ يخ در بيابان . در اين منطقه دره هايي هست، پوشيده از يخ و البته در زير يخ ها، در آب هايي شور،جانداراني خم زندگي مي کنند، چیز هایی كه هرگز در هيچ منطقه بياباني ديگري ديده نشده است . تحقيقات روي اين موجودات و دلايل پيدايش اين سرزمین همچنان ادامه دارد.



جزیره ی سوکوترا

سطح زمين آن بسيارشيب دار است به صورتي که شما فکر مي کند به سياره ديگري رفته ايد يا به زمان هاي دور تاريخي مسافرت کرديده ايد .

جزيره سوکوترا يکي از 4 جزيره است که از لحاظ جغرافيايي درانزوايي از قاره خشک آفريقا قراردارد که قدمت آن به 6تا7 ميليون سال مي رسد همانند جزيره گالاپاگوس . بيش از 700 گونه نادر گياهي و جانوري دراين منطقه يافت مي شود که يک سوم مملو از جانداران همگي بومي هستند .

آب و هواي ناملايمي داردمي توان گفت گرم و خشک و همچنين شگفت انگيزترين گياهان را مي توانيد دراين منطقه بيابيد. موقعيت جغرافيايي اين جزيره دراقيانوس هند ودر 250 کيلومتري سومالي و 340 کيلومتري يمن واقع شده . وسعت ساحل شني آن متشکل از سنگهاي آهکي و جلگه هاي مرتفع آن پر از غارهايي به طول 7 کيلومتر است .بلندي کوههاي آن به 1525متر مي رسد . درختان و گياهان اين جزيره از لحاظ زمين شناختي قدمتي 20 ميليون ساله داشته وبه عنوان جزيره اي بکر ومحصورشده از آب محسوب مي گردد.



معادن روباز ريوتينتو

اگر دلتان مي خواهد يك منظره از كره ماه ببينيد، لازم نيست سوار سفينه فضايي شويد و براي ديدن آن كلي هزينه كنيد، كافي است به اروپا برويد. جايي در اسپانيا وجود دارد كه تصاوير سوررئال آن مناظر كره ماه را تداعي مي کند؛ «معادن روبازريوتينتو ». البته اين معادن تنها جذابيت اين منطقه نيستند. در نزديكي آنها، رودخانه ای با آب قرمزجريان دارد كه خود يك چش مانداز جذاب استميان چشم انداز جذاب ديگر. اين رودخانه اسيدي، با PH بين 7/ 1 تا 5/ 2 فلزات سنگين زيادي را درخود جاي داده است.



درياچه كليلوك

درياچه كليلوك آنقدرجذاب و عجيب است كه مي توان تصور كرد متعلق به كره زمين نيست. اين درياچه پر از فلزات سنگين است و تابش آفتاب داغ تابستانی و تبخیر آب آن، بلورهايي از این مواد معدني و فلزات را به وجود مي آورد كه در گودال هاي كوچك، نور را در رنگ هاي سبز و آبي بازتاب مي دهند .اين درياچه يكي از بزرگترين ذخاير مواد معدني مانند سولفات هاي سديم، كلسيم و پتاسيم، همچنين هشت نوع فلز سنگين مانند نقره و تیتانیوم.



دره ماه در برزیل

از اسمي كه بر آن گذاشته اند پيداست اين سرزمين بايد جايي باشد شبيه به ماه. جايي كه فرسايش ناشي از آب، صخر ه ها و گودال هایي را در جنگل به وجود آورده است که از کوارتز تشکیل شده اند.



سالار دي يويوني در بوليوي

جايي در آمريكاي لاتين وجود دارد كه انگار زميني نيست؛ Salar De Uyuni در بوليوي. آنها كه اين منطقه را ديده اند مي گويند يكي از تماشاييترين چشم اندازهاي جهان است. اما دليل اين جذابيت احتمالا كنار هم قرار گرفتن مواردي است مانند اتشفشان های فعال، بیابان نمک.



دریاچه خون در ژاپن

اما ديگر مكان عجيب و غريب دنيا در ژاپن واقعاست؛ Blood Pond Hot Spring ، 9 چشمه ی آب گرم قرمز رنگ که با هم یک دریاچه را تشکیل داده اند . رنگ قرمز اين دریاچه به دليل فراواني عنصر آهن در آب آن است.



صخر ه های جنگلی

Shilin، يا صخر ههاي جنگلي در چين، صخر ه هايي آهكي هستند كه توسط آب فرسايش يافته و تشکیل شده اند.



گودال The Richard Structure

جايي در كشور موريتاني، گودالي وجود دارد كه گفته مي شود در اثر برخورد يك شهاب سنگ به وجود آمده است.

گودال The Richard Structure ، با قطري در حدود 30 مايل، از فضا قابل رويت است. اين گودال در جنوب غربي صحراي ساهارا قرار دارد.



غارهاي يخي اتريش

غارهاي يخي اتريش، جاي ديگري روي كر ه زمين است كه در آن احساس می ک‌نيد در كره ديگري هستيد. تعداد زيادي غار يخي در زمين وجود دارد اما Eisriesenwelt Ice Cave ، از بزر گترين موارد غارهاي يخي كشف شده توسط بشر است. آنها در نزديكي سالزبورگ واقعند و به فاصله 40 كیلومتر کشیده شده اند.

10 توصيه براي مانکن شدن

تقريبا همه ما اين را مي‌‌دانيم که کليد کاهش وزن و تناسب اندام، کمتر خوردن و بيشتر ورزش کردن است. اما چند نفر از ما براي جلوگيري از چاقي و اضافه وزن به آن عمل مي‌‌کنيم؟



به نظر مي‌‌رسد براي کاهش وزن و تناسب اندام رعايت همين دو نکته کافي باشد، اما بعضي وقت‌ها پيش مي‌‌آيد که نمي‌‌توانيم از خوردن بعضي چيزها بگذريم يا شرايطي پيش نمي آيد که ورزش کنيم. حال با اين اوصاف، چگونه مي‌‌توانيم با موفقيت به وزن ايده‌آل‌مان برسيم؟



براي رسيدن به وزن ايده آل به توصيه هاي زير عمل کنيد:


1- فکر کنيد ببينيد چه غذاي کم‌کالري‌اي را مي‌‌توانيد به رژيم خود اضافه کنيد، نه اينکه چه چيزي را از رژيم خود حذف کنيد. اين کار را با ميوه و سبزي شروع کنيد.

سعي کنيد روزانه 5 تا 9 وعده از ميوه و سبزي‌هاي تازه استفاده کنيد. شايد اين مقدار زياد به نظر برسد، اما اين حجم از ميوه و سبزي بسيار با ارزش است، چون بدن‌تان مقدار زيادي فيبر دريافت مي‌‌‌کند و در هنگام صرف غذا احساس رضايت‌مندي بيشتري مي‌‌کنيد.



با خوردن ميوه و سبزي، هم کمتر مي‌‌خوريد و هم اين مواد جايگزين چربي هايي مي‌‌شوند که ممکن است از ساير غذاها به بدن شما برسد. اين تنها مزيت ميوه و سبزي نيست. بيش از 200 مطالعه نشان مي‌‌دهد که ميوه و سبزي، خاصيت پيشگيري از بيماري‌ را به دليل سرشار بودن از مواد مفيد دارند.



کارشناسان تغذيه پيشنهاد مي‌‌کنند حتما سر سفره ي غذا سبزي داشته باشيد و سعي کنيد در هر فصل حتما ميوه و سبزي‌ همان فصل را بخوريد. ميوه و سبزي را تازه به تازه مصرف کنيد و از پختن و سرخ‌ کردن بيش از اندازه‌شان بپرهيزيد.



2- سعي کنيد روزانه مقدار فراواني آب يا نوشيدني‌هاي کم کالري بنوشيد.



با اين کار مي‌‌توانيد به خوردن غذاهاي پرکالري خاتمه بدهيد، يعني وقتي ديديد که غذا زياد مي‌خوريد، يک ليوان آب برداريد و ديگر بعد از آن غذا نخوريد. اگر طعم آب خالي را دوست نداريد، مي‌‌توانيد کمي‌ آب ليمو يا چند قطره از آب ميوه ديگري مثل آب انبه يا هلو که کالري کمتري دارند را به آن اضافه کنيد، طوري که فقط طعم آن عوض شود.



3- اينکه زمان گرسنگي خود را بدانيد خيلي مهم است.

ببينيد واقعا چه زماني گرسنه هستيد؟ هر زماني که احساس کرديد گرسنه هستيد غذا بخوريد، نه اينکه هر وقت و هر ماده غذايي که نزديک‌ دست‌‌تان بود يا به شما تعارف کردند، بخوريد. به دنبال علايم گرسنگي باشيد. از خود‌تان بپرسيد آيا واقعا گرسنه‌ام؟ گرسنگي به معني اين است که بدن‌‌تان نياز به سوخت دارد. بنابراين زماني که علامتي از گرسنگي در خود نمي‌‌بينيد، غذاخوردن اصلا لازم و دلپذير نيست.

وقتي هنگام گرسنگي غذا مي‌‌خوريد احساس بهتري داريد. معده هر کسي به يقين کمي‌ بزرگ تر از مشت اوست، پس به اندازه قابل قبول غذا بخوريد. در اين صورت نه زياد گرسنه‌ مي‌‌مانيد و نه آنقدر مي‌‌خوريد که احساس پُري و نفخ کنيد.



4- اگر عادت داريد شب‌ها هم بعد از شام چيزي بخوريد، مواد کم‌کالري را انتخاب کنيد.

گاهي اوقات اتفاق مي‌‌افتد که افراد بدون فکر و طبق عادت، شب‌ها بعد از شام هله هوله مي‌‌خورند. بهتر اين است که خودمان را به خوردن ميوه عادت دهيم. خوردن چيپس، پفک و انواع هله هوله ها بعد از شام، زماني که همه دورهم نشسته‌اند و در حال ديدن تلويزيون هستند، در چاق شدن‌ بسيار موثر است، چون حالا ديگر گرسنه‌‌ نيستيد و داريد اضافه بر نياز بدن کالري دريافت مي‌‌کنيد.



سعي کنيد کمتر سمت آشپزخانه برويد يا حداقل از خوراکي هاي کم‌کالري‌تر استفاده کنيد.


5- از خوردن غذاهاي مورد علاقه ي ‌خود لذت ببريد، البته به مقدار کافي، چون مصرف بيش از اندازه اين غذاها موجب وزن‌گيري بيشتر مي‌‌شود.

به جاي اينکه غذاهاي مورد علاقه‌تان را از رژيم خود حذف کنيد، کمتر اين غذاها را بخوريد. سعي کنيد به جاي خوردن انواع گوناگون غذا، تنها يک مورد از بهترين مواد مورد علاقه‌‌تان را انتخاب کنيد يا مقدار کمي از چيزي را که دوست داريد، بخوريد. مي‌‌توانيد از هر آنچه مورد علاقه‌‌تان است بخوريد، اما به خاطر داشته باشيد که اعتدال را بايد رعايت کنيد.



6- در طول روز چند وعده غذاي کم‌حجم بخوريد.

مطالعات نشان مي‌‌دهد کساني که چهار تا پنج وعده در روز غذا مي‌‌خورند بهتر مي‌توانند اشتها و وزن‌شان راکنترل کنند. بنابراين بهتر است کل کالري‌اي را که بايد در طول روز دريافت کنيد، به چند بخش کوچک تقسيم کنيد و در تمام طول روز از غذاي خود لذت ببريد. با اين برنامه‌ريزي، شام بايد آخرين وعده‌اي باشد که مي‌‌خوريد.



7- آشپزخانه را با انواع غذاهاي سالم پُر کنيد.

داشتن غذاهايي که سريع آماده مي‌‌شوند و مي‌‌توان مثل يک ساندويچ کوچک و با يک دست خورد، براي کاهش وزن بسيار موثر است. اگر غذاهايي به اندازه يک ساندويچ کوچک که ظرف مدت 5 يا 10 دقيقه آماده مي‌‌شوند، در خانه داشته‌ باشيد کمتر پيتزا سفارش مي‌‌دهيد. پس سعي کنيد اين مواد را هميشه در آشپزخانه داشته‌ باشيد. پف‌فيل يا ذرت (با 94 درصد چربي که هر يک فنجان آن 20 تا 25 کالري دارد) را مي‌‌توانيد ظرف دو دقيقه يا کمتر تهيه کنيد. سبزي‌ها، حبوبات، گوجه‌فرنگي و تکه‌هاي کوچک مرغ که به‌سرعت پخته و يا کباب مي‌‌شوند، نيز مناسب هستند.



8- در هر فصل، مطابق همان فصل غذا بخوريد.

اگر ميوه و سبزي دوست نداريد، شايد به اين دليل است که ميوه و سبزي‌ را در فصل خاص خودش نمي‌‌خوريد. زماني که ميوه‌ها و سبزي‌هاي فصل خاص خود را مي‌‌خوريد هم تازه‌تر هستند و هم خوشمزه‌تر.



9- يک ظرف برنج را با يک ظرف سبزي عوض کنيد.

به راحتي مي‌‌توانيد با خوردن کمتر برنج يا نان اضافه وزن خود را از دست بدهيد. در ازاي آن مي‌‌توانيد يک بشقاب کاهو يا سالاد سبزي‌ بخوريد. با اين کار ميزان نشاسته‌ دريافتي حاصل از خوردن برنج را 100 تا 200 کالري کم خواهيد کرد.

10- براي رفع استرس غذا نخوريد.

درست است که بيشتر ما هنگام استرس، شروع به غذا خوردن مي‌‌کنيم، اما سعي کنيد براي رهايي از استرس به جاي روي آوردن به غذا، کتاب بخوانيد، به موزيک گوش کنيد، چيزي بنويسيد، نفس عميق بکشيد يا به آلبومي‌ نگاه کنيد که شما را به ياد خاطرات خوب مي‌‌اندازد.